Billboardy sponsorskie

Najtańsza droga do telewizji!

Czym są billboardy sponsorskie?

Spędzenie jednej godziny przed telewizorem wystarczy, żeby natknąć się na billboardy sponsorskie. To krótkie, 8-sekundowe komunikaty audiowizualne, najczęściej o treści „Sponsorem programu jest firma….”. Bardziej fachowa nazwa tej formuły to wskazanie sponsorskie. Służą właśnie przedstawieniu sponsora programu telewizyjnego i zapoznaniu widzów z marką lub produktem. Chociaż nie jest to reklama, to niewątpliwie służy celom marketingowym reklamodawcy. Z tego punktu widzenia billboard sponsorski ma konkretne zalety, o których przeczytasz na tej stronie.

Po pierwsze emisja przed lub po programie tematycznym dość dobrze dociera do zamierzonej grupy docelowej. Przykładowo, jako producent części zamiennych do samochodów będziemy chcieli wyemitować nasz billboard sponsorski przed programem motoryzacyjnym. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że taki program będą oglądać osoby zainteresowane produktami z tej kategorii. Producent napojów gazowanych raczej wybierze emisję przed prognozą pogody, która interesuje większą ilość widzów. Drugą niewątpliwą zaletą jest to, że billboardy sponsorskie są tańsze w emisji niż zwykłe reklamy 30-sekundowe.

Nasze billboardy sponsorskie

Billboard sponsorski Energa

Billboard sponsorski Energa

Billboard sponsorski TaoTao

Billboard sponsorski TaoTao

Spot kinowy PWM Opera

Spot kinowy PWM Opera

ustawa jest precyzyjna

Billboard sponsorski – regulacje prawne

Wskazanie sponsorskie w ramach obowiązującego prawa ma jedną istotną cechę – nie jest reklamą. To perspektywa czysto formalna, ponieważ oczywistym jest, że nikt nie sponsoruje programów telewizyjnych dla samego sponsoringu – liczy się budowanie świadomości marki czy gamy produktowej. Ten wymóg formalny niesie jednak za sobą szereg następstw, z których najbardziej zauważalnym jest przyjęta formuła narracyjna. Skoro billboardy sponsorskie mogą promować wyłącznie markę, to najczęstszym tekstem lektorskim przyjętym we wskazaniu sponsorskim jest „Sponsorem programu jest firma…”. Jeśli reklamodawcy nie zależy na promowaniu firmy, lecz marki swoich produktów, często stosuje się także „Sponsorem programu jest producent X”.

Billboard sponsorski nie może stosować języka nacechowanego reklamowo. Przykładami takich wyrażeń są „najlepszy”, „największy”, „najszybszy”, „skuteczny”. Dotyczy to nie tylko tekstu lektorskiego, ale także warstwy wizualnej. Przykładowo billboard sponsorski producenta leków przeciwbólowych nie może pokazywać animacji, gdzie tabletka uderza w źródło bólu – takie zabiegi wizualne wskazują na skuteczność. Istotne jest, że wg prawa billboardy sponsorskie pozwalają na opisanie podstawowych cech produktu, pod warunkiem, że nie są one wartościujące. Można np. zastosować formułę: „Sponsorem programu jest producent parkietów drewnianych X”. Takie zdanie opisuje produkt, ale nie mówi np. nic o ich wytrzymałości czy walorach użytkowych.

Kolejnym istotnym aspektem prawnym, jakiemu podlegają billboardy sponsorskie to konieczność odróżnienia wskazania sponsorskiego od przekazu reklamowego, z którym reklamodawca jest kojarzony. W uproszczeniu, nie możemy pozwolić na to, by widz pomylił nasz billboard sponsorski z reklamą. Zwyczajowo uzyskuje się ten efekt poprzez niewykorzystywanie tych samych ujęć, animacji czy utworów muzycznych jednocześnie w filmie reklamowym i we wskazaniu sponsorskim. Jest to szczególnie ważne, jeśli spoty reklamowe sponsora są emitowane równolegle bądź w nieodległej przeszłości od billboardu sponsorskiego.

ograniczenia

Wyrażenia zakazane w billboardach sponsorskich:

  • Niedopuszczalne jest stosowanie języka promującego sprzedaż, np. „Już w sprzedaży”.
  • Przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym: „…szybszy niż…”, „…najlepsza ochrona…”
  • Zwroty kierowane do widza: „Twój”, „Dla Ciebie”
  • Pytania retoryczne: „Czy znasz sposób na…?”, „Męczy Cię katar?”
  • Wyrażeń o charakterze reklamowym: wyprzedaż, obniżka, nowość, bestseller, lider na rynku, odkryj, przekonaj się, polecam.
Na co możesz sobie pozwolić

Billboard sponsorski – co jest dozwolone?

  • Narracja wizualna – możesz pozwolić sobie na krótką scenę filmową, nie musisz ograniczać się do planszy z produktem. Pamiętaj jednak, że do Twojej dyspozycji jest tylko 8 sekund, więc zwykle ta narracja jest bardzo prosta – nie może także zawierać dialogów!
  • Pokazanie produktów – jako producent produktu masz prawo pokazać go w billboardach sponsorskich. Istotny jednak jest sposób jego prezentacji. Możesz zaprezentować jego wygląd jednak nie wolno stosować np. animacji otwierania się pudełka, czy zbliżeń na fragmenty opakowania typowych dla filmu produktowego.
  • Umieszczenie znaku towarowego – możesz swobodnie dodać logo firmy lub produktu do wskazania sponsorskiego. Nie myl jednak znaku z hasłem – jeśli posiadasz swoje hasło reklamowe, to jego zastosowanie jest zakazane, nawet jeśli stanowi część Twojego logotypu czy nazwy marki!
  • Umieszczenie adresu www lub innych danych indywidualizujących przedsiębiorcę.
łatwo dostępny

Sponsoring w telewizji

Zgodnie z ustawą, nie każdy może zostać sponsorem programu telewizyjnego. Z grona reklamodawców wykluczeni są np.: partie polityczne, związki zawodowe, producenci wyrobów tytoniowych i alkoholu (z wyjątkiem piwa!), producenci medykamentów dostępnych tylko na receptę, podmioty zajmujące się grami hazardowymi, wytwórcy środków psychotropowych i odurzających.

Sponsoring w telewizji pomimo ograniczeń formalnych daje spore możliwości zaprezentowania się konsumentom, dlatego jest tak popularną formą przekazu marketingowego. Łatwość dotarcia do precyzyjnej grupy docelowej sprawia, że sponsoring w telewizji jest chętnie wybierany przez doświadczonych marketerów. Doskonale sprawdza się w przypadku produktów i usług o charakterze krajowym, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby promować się lokalnie poprzez emisję billboardów sponsorskich w kanałach regionalnych. Takie rozwiązanie jest też odpowiednio tańsze i sprawia, że sponsoring w telewizji jest dostępny dla szerokiego grona przedsiębiorców.

ile to kosztuje?

Produkcja billboardu sponsorskiego – cena

Jak dla każdego materiału audiowizualnego, cena billboardu jest zależna od wielu składowych. Najprostsze billboardy sponsorskie tworzy się ze zdjęcia produktowego umieszczonego na odpowiednim tle, w towarzystwie prostych animowanych napisów i nagrania lektorskiego. Jest to tzw. billboard planszowy, który najlepiej odnosi się do tradycyjnego rozumienia słowa „billboard”. Lepszy efekt zostanie uzyskany, kiedy połączymy zdjęcie (ujęcie) produktu z krótką scenką – wtedy na koszt wskazania sponsorskiego mają takie składniki jak lokacja, aktorzy, kostiumy, scenografia i rekwizyty. Na koszt sponsoringu w telewizji składa się także sama cena emisji – ta jest zależna od zasięgu stacji, pory emisji, popularności programu. Widełki cenowe są tutaj ogromne, dlatego po te informacje najlepiej zgłosić się bezpośrednio do stacji telewizyjnej, która ma przeprowadzić emisję.

Przykładowe realizacje:

Jak możemy Ci pomóc?

Strona używa ciasteczek.