FAQ

Najczęściej zadawane pytania

ORAZ ODPOWIEDZI NA NIE

Na tej stronie znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące współpracy z naszym studiem filmowym. Zebraliśmy tu najważniejsze informacje o procesie realizacji filmów reklamowych, wizerunkowych i szkoleniowych – od pierwszego kontaktu, przez przygotowania, aż po finalną produkcję i dostarczenie materiału. Jeśli masz wątpliwości lub chcesz lepiej zrozumieć, jak wygląda nasza praca, jesteś w dobrym miejscu.

Ile czasu zajmuje wyprodukowanie filmu reklamowego lub wizerunkowego?

Przeciętny czas realizacji filmu reklamowego lub wizerunkowego dla firmy wynosi około 1 miesiąca od dnia zawarcia umowy do otrzymania filmu gotowego do publikacji. Okres ten obejmuje prace scenariuszowe, preprodukcję, realizację zdjęć, postprodukcję wraz z poprawkami. W przypadku szczególnych potrzeb proces ten może zostać skrócony, ale wymaga to intensywnej współpracy podmiotów i szybkiego podejmowania decyzji. Złożone projekty mogą wymagać więcej czasu. Produkcja filmu reklamowego lub wizerunkowego jest zawsze usługą szytą na miarę, dlatego najlepiej jest skonsultować się ze studiem filmowym.

Ile trwa montaż filmu z wydarzenia?

Standardowa usługa obejmuje dostarczenie gotowego filmu w ciągu 1-2 tygodni od zakończenia wydarzenia. W szczególnych warunkach możesz zamówić u realizatora filmu reportażowego montaż w krótszym terminie – na następny dzień, albo tzw. same-day-edit, czyli film, który możesz puścić uczestnikom wydarzenia jeszcze w trakcie jego trwania.

Co to jest Same Day Edit?

Same Day Edit to usługa montażu filmu reportażowego w tym samym dniu, w którym odbywa się rejestrowane wydarzenie. Jest szczególnie przydatna podczas konferencji, wydarzeń firmowych lub sportowych. Ekipa filmowa rejestruje materiał, który na bieżąco zgrywany jest na stanowisko montażysty. Dalsze nagrania odbywają się równolegle z selekcją i montażem materiału. Efektem takiej pracy jest najczęściej dynamiczny film zawierający najistotniejsze i najbardziej emocjonujące momenty wydarzenia. Film można zaprezentować uczestnikom wydarzenia jeszcze w trakcie jego trwania (np na oficjalnym zakończeniu imprezy), lub rozesłać do nich chwilę po nim.

Czy mogę zlecić realizację filmu, jeśli mam tylko ogólny pomysł, a nie gotowy scenariusz?

Tak. możesz zlecić realizację filmu posiadając tylko zarys koncepcji. To bardzo częsta sytuacja. Studio filmowe chętnie pomoże przy dopracowaniu koncepcji i napisaniu docelowego scenariusza. Jest to proces wielokrotnych, wzajemnych konsultacji. Twoja znajomość specyfiki branży oraz doświadczenie i ekspertyza studia filmowego będą działać w synergii. Tak stworzony scenariusz filmowy jest najczęściej angażujący dla widza i skuteczny marketingowo, a jednocześnie prawdziwy i trafny dla Twojej firmy.

Przed spotkaniem ze studiem filmowym przygotuj sobie następujące rzeczy:

  • Jaki jest cel filmu? Co chcesz za jego pomocą osiągnąć?
  • Kto jest odbiorcą filmu? Do kogo kierujesz komunikat?
  • Jaki komunikat chcesz wysłać do odbiorcy, o czym go poinformować?
  • Czy masz jakieś inspiracje? Mogą być to np filmy konkurencji, albo podobnych firm zza granicy.

W tym procesie pomocny może być również nasz wpis na blogu Jak stworzyć angazujące filmy reklamowe?

Ile kosztuje realizacja filmu reklamowego lub szkoleniowego dla firmy?

Koszt realizacji filmu reklamowego lub szkoleniowego dla firmy jest trudny do oszacowania bez określenia istotnych parametrów. Są nimi m.in:

  • dostępność lokacji, lub znalezienie i użycie lokacji komercyjnie
  • konieczność zaangażowania aktorów
  • konieczność wykonania prac scenograficznych
  • lokalizacja nagrań
  • oczekiwany próg jakościowy

Bardziej szczegółowo możesz zapoznać się z tematem wyceniania usługi realizacji filmowej w naszym Cenniku oraz na naszym blogu Kosztorys filmu reklamowego – ile kosztuje film reklamowy?

Jak stworzyć film reklamowy?

Stworzenie filmu reklamowego to wieloetapowy proces. Jeśli jesteś zaznajomiony z tematyką storytellingu, scenariopisarstwa, techniki zdjęciowej oraz montażu filmowego możesz spróbować zrealizować film we własnym zakresie. Współpraca z profesjonalistami pozwoli Ci uzyskać efekty najwyższej jakości, nie tylko poprawne technicznie, ale też atrakcyjne w sensie emocjonalnym dla widza. Zapraszamy do kontaktu i współpracy!

Czy zaangażowanie pracowników do wystąpienia w filmie to dobry pomysł?

Zaangażowanie pracowników firmy do wystąpienia w filmie wizerunkowym jest powszechną praktyką, ale ważne jest, by dopasować dla nich odpowiednie role. W pierwszej kolejności należy zidentyfikować w zespole osoby, które chcą wystąpić i te, które nie chcą pojawić się na filmie. Tych pierwszych warto zaangażować do istotniejszych ról. Pracownik najlepiej odnajdzie się w roli samego siebie, bez potrzeby odgrywania scen aktorskich. Pracowników biurowych można wykorzystać także do tzw. setek, czyli wypowiedzi do kamery.

Należy pamiętać, że zadania aktorskie z odgrywaniem scenek, w szczególności w rolach „mówionych” należy przypisywać zawodowym aktorom. Próby nagrań scen aktorskich z amatorami z reguły wypadają mało autentycznie.

Jak znaleźć aktorów do filmu reklamowego?

Jeśli potrzebujesz aktora do filmu reklamowego lub szkoleniowego, nasze studio filmowe posiada rozległą bazę aktorów, oraz przeprowadza castingi w poszukiwaniu nowych twarzy. Najczęstszą metodą jest przeprowadzenie castingu online. W pierwszej kolejności gromadzi się zgłoszenia od chętnych aktorów, którzy odpowiedzą na ogłoszenie. Po wstępnej selekcji wybrane osoby prosi się o odegranie scenki próbnej i przesłanie nagrania. Zazwyczaj po tym etapie wybór zawęża się do 2-3 osób, które nadają się do odegrania zamierzonej roli.

Czy podczas jednego nagrania może powstać kilka filmów?

Podczas jednego nagrania można zrealizować więcej niż jeden film, ale konieczne jest odpowiednie zaplanowanie zdjęć. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest realizacja wszystkich materiałów w jednej lokacji i z tymi samymi aktorami. W ten sposób minimalizowany jest czas przestojów technicznych i możliwe jest zarejestrowanie większej ilości materiału.

Jakie są warunki uzyskania licencji do emisji spotu reklamowego w telewizji?

Zapotrzebowanie na emisję telewizyjną należy zgłosić wykonawcy filmu już na etapie wyceny. Licencja na emisję telewizyjną lub kinową jest z zasady droższa niż realizacja materiałów, których emisje jest przewidziana tylko w internecie. Wynika to z oczekiwanych zasięgów kampanii, które wpływają na koszt pracy podwykonawców. Podwyższony koszt wynika z licencji na nagranie lektorskie, wykorzystane w filmie utwory muzyczne czy prawa do wizerunku aktorów.

Jak ubrać się do wystąpienia przed kamerą?

Z zasady w kamerze najlepiej prezentują się kolory pastelowe, róże, kolory ziemi, szarości, błękity i granaty. Należy unikać czerni i bieli w stroju, oraz intensywnych barw (czerwień, mocny róż, wszelkie odcienie neonowe). Sam charakter ubioru należy dopasować do atmosfery nagrania i postaci, w jaką wcielamy się przed kamerą.

Należy także wziąć pod uwagę desenie, które pokrywają odzież. Należy unikać drobnych pasków i kratek, które mogą skutkować pojawieniem się tzw. efekty mory, czyli wzoru wynikającego z interferencji miedzy drobnym deseniem a siatką pikseli na matrycy kamery. Ten efekt mogą powodować także drobne faktury materiałów! Dopuszczalne są duże kratki/linie oraz inne desenie np w motywy kwiatowe.

Czy po zakończeniu prac otrzymujemy materiały źródłowe (np. surowe ujęcia)?

Standardem w branży jest dostarczenie klientowi tylko docelowego filmu. Materiały źródłowe są zapisane w formatach plików trudnych do odczytania dla osób, które nie zajmują się postprodukcją wideo. Dodatkowo wymagają one obróbki (miks i czyszczenie dźwięku, color grading obrazu), żeby nadawały się do publikacji.

Otrzymanie materiałów źródłowych jest możliwe, ale warto porozumieć się w tej sprawie ze studiem filmowym już na etapie przygotowań do realizacji. Mogą wystąpić także dodatkowe opłaty za uporządkowanie i zgranie materiału oraz za nośnik.

Jak duża jest ekipa filmowa? Ile osób jest na planie filmowym?

Wielkość ekipy filmowej zależy od skali realizowanej produkcji. Duże filmy fabularne potrafią zgromadzić nawet 60 osób ekipy filmowej, podczas gdy małe realizacje mogą być obsługiwane przez ekipy 4-7 osobowe. W Splash Media skupiamy się na optymalizacji kosztów naszych projektów. Na realizację spotu w studio, albo podczas realizacji filmu wizerunkowego dla firmy angażujemy tylko kilka osób, by przyspieszyć proces decyzyjny, poprawić przepływ informacji i realistycznie dopasować się do możliwości budżetowych klienta.

Na planie poza zespołem realizacyjnym można jeszcze spotkać aktorki/-ów, modelki/-i, agencje zlecające realizacje, a często przedstawiciela ze strony klienta, co zwiększa ilość ludzi na planie do kilkunastu osób.

 

Jakie elementy obejmuje usługa produkcji filmu reklamowego?

Usługa produkcji filmu jest procesem szytym na miarę wg potrzeb każdego projektu. Jeśli klient potrzebuje kompleksowej obsługi od wstępnej koncepcji aż do gotowego filmu, to możemy ją zaoferować. Jeśli jednak klient postanowi dostarczyć scenariusz i zasoby (np lokacje, aktorów, kostiumy), to jest to każdorazowo uwzględniane zarówno w procesie jak i w kosztorysie.

W pełnej postaci na produkcję filmu składają się następujące elementy:

  • koncepcja wstępna, które następnie zamienia się w scenariusz
  • produkcja czyli poszukiwanie i wynajem lokacji, casting, zorganizowanie ekipy filmowej
  • storyboarding – tworzenie konceptu filmu w formie wizualnej, ale na papierze
  • praca kostiumografa i scenografa – zawsze we współpracy z reżyserem i autorem zdjęć
  • zdjęcia czyli nagrania
  • postprodukcja, czyli montaż, color grading, udźwiękowienie i dobór muzyki, animacje
  • dostarczenie filmu w wybranym przez klienta formacie.
Czy możliwa jest produkcja wideo w kilku językach lub z napisami?

Zmiana języka filmu nazywana jest jego lokalizacją. Obejmuje ona przetłumaczenie nie tylko treści mówionych przez lektora lub aktorów za pomocą napisów, nagrania lektorskiego lub dubbingu. W jej zakres wchodzi także przetłumaczenie napisów zawartych w animacjach, lub realnych obiektach nagranych za pomocą kamery. Takie zmiany graficzne w obrazie wykonuje się w sposób, który nie zdradza obecności zmian w projekcie – sprawiają wrażenie, jakby były tam od początku projektu.

Czasem pełna lokalizacja nie jest potrzebna i wystarczą tradycyjne napisy (ang. subtitles). Tą metodą możliwe jest stworzenie dowolnej ilości wersji językowych filmu przy zachowaniu niskiego kosztu.

Czy otrzymam prawa autorskie do zamówionego filmu?

Standardem w branży filmów reklamowych jest sprzedaż praw autorskich w zakresie zgodnym z zamierzonymi polami eksploatacji. Oznacza to, że jeśli projekt z założenia był realizowany do emisji w internecie za pomocą płatnych kampanii, to w ramach umowy dozwolony jest taki użytek stworzonych materiałów. Rozszerzenie eksploatacji na inne pola zazwyczaj wymaga jego wyceny i aneksowania umowy.

Modyfikacje gotowego filmu (tzw prawa zależne) są możliwe, ale należy trzymać się pierwotnie wyznaczonych pól eksploatacji.

Autorzy filmu dożywotnio zachowują tzw. autorskie prawa osobiste, czyli niezbywalne prawo do autorstwa i oznaczania dzieła nazwiskiem twórcy. Na mocy zawieranej umowy autorzy mogą się jednak zobowiązać do nie wykonywania osobistych praw autorskich. W takiej sytuacji mogą oni pozostać niewidoczni jako twórcy – z takich rozwiązań bardzo często korzystają duże korporacje, które nie chcą dzielić się ze światem informacją o podwykonawcach.

Masz więcej pytań?

Z nami trafisz do celu!

Jak możemy Ci pomóc?

Strona używa ciasteczek.

splash media logo
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.