Saturacja w Davinci Resolve – jak pracować z nasyceniem barw?

Saturacja w DaVinci Resolve wykracza daleko poza podstawowy suwak Saturation. Możliwości jest znacznie więcej! W tym artykule pokażę Ci, jak różne narzędzia do kontroli nasycenia kolorów wpływają na obraz i które z nich warto wybierać w zależności od stylu, projektu i oczekiwanego efektu. W tym artykule omówimy pokrótce wszystkie podstawowe narzędzia do kontroli nasycenia. Zachęcam jednak, żeby zapoznać się z filmem, który można znaleźć na końcu artykułu – w nim zdecydowanie lepiej można dostrzec różnice pomiędzy poszczególnymi narzędziami!

Czym jest nasycenie obrazu?

W pracy kolorysty słowo „nasycenie” pada często. Intuicyjnie wszyscy rozumiemy, że chodzi o intensywność barw — ale nie każdy wie, że istnieją różne sposoby jego modyfikacji, które działają w odmienny sposób i mają różne konsekwencje wizualne.

Saturation – podstawowe narzędzie o liniowym charakterze

To najbardziej podstawowe narzędzie. Zwiększając wartość saturacji, pchamy wszystkie kolory dalej na vectoroskopie, czyli wzmacniamy je w równym stopniu. Jest to liniowy mnożnik — każda barwa, niezależnie od swojej początkowej intensywności, zostaje przemnożona przez tę samą wartość.

Zaleta: Szybko i prosto uzyskujemy bardziej nasycone kolory.
Wada: Mniej nasycone partie obrazu mogą pozostać zbyt słabe, a intensywne kolory mogą zostać „przepalone”.

saturacja w davinci resolve i color boost

Oba narzędzia – Saturation i Color Boost znajdziesz w głównym oknie gradingu w towarzystwie kół barwnych.

Color Boost – preferencja dla słabszych kolorów

Color Boost działa nieco inaczej. Wzmacnia głównie te obszary, które są mniej nasycone. Środek vectoroskopu „puchnie” szybciej niż jego brzegi. Dzięki temu kolory stają się bogatsze, ale bez nadmiernego podbijania tych już nasyconych.

Zaleta: Lepsze zbalansowanie koloru, szczególnie w naturalnych scenach.
Wada: Może prowadzić do artefaktów, zwłaszcza w 8-bitowym materiale.

Saturation vs Saturation – precyzyjna kontrola

To krzywa, która pozwala na precyzyjne sterowanie nasyceniem w zależności od jego poziomu. Przykładowo możesz zwiększyć nasycenie tylko dla średnich wartości, a pozostawić słabe i silne barwy bez zmian. Narzędzie to pozwala „rzeźbić” reakcję procesu na zastany w materiale poziom kolorów.

Zaleta: Precyzyjna i wizualna kontrola.
Wada: Wymaga znajomości krzywych i więcej czasu.

Saturacja w Davinci Resolve z pomocą HSV Node – nasycenie subtraktywne

To narzędzie rzadko używane, ale daje najbardziej naturalne i filmowe rezultaty. Działa w przestrzeni barw HSV (Hue-Saturation-Value), gdzie możesz osobno sterować nasyceniem bez wpływania na luminancję. Kluczem jest zmiana przestrzeni barw na HSV w danym node oraz odznaczenie kanałów Hue i Value – pracujemy tylko na kanale Saturation.

HSV node nasycenie subtraktywne

Praca w trybie HSV wymaga zmiany przestrzeni barwnej node.

Kontrola odbywa się za pomocą podstawowych kół Lift, Gamma i Gain, ale tym razem służą one do manipulowania nasyceniem:

  • Lift: wpływa głównie na najmniej nasycone partie
  • Gamma: działa na średnie poziomy
  • Gain: wpływa na te najbardziej nasycone

Zaleta: Nasycenie rośnie bez zwiększania jasności — efekt przypomina klasyczny, filmowy look.
Wada: wymaga przygotowania, mniej intuicyjne dla początkujących.

Co to jest nasycenie subtraktywne?

Większość podstawowych narzędzi do kontroli nasycenia dodaje koloru poprzez zwiększenie zarówno nasycenia, jak i jasności. W efekcie np. czerwone fragmenty stają się nie tylko bardziej nasycone, ale i jaśniejsze — co nie zawsze jest pożądane.

HSV Node działa inaczej. Zwiększa nasycenie redukując kanały o niższej luminancji. To sprawia, że kolory stają się bardziej głębokie, a obraz zyskuje filmowy, stonowany charakter.

 

Saturacja w Davinci Resolve: które narzędzie do kontroli nasycenia wybrać?

Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi — wszystko zależy od Twojego stylu i potrzeb konkretnego ujęcia.

NarzędzieNajlepsze dla…
SaturationReklam, stylu „high-key”, nowoczesnych produkcji
Color BoostBajkowych, wesołych scen, materiałów dziecięcych
Sat vs Sat CurvePrecyzyjnych korekt, pracy z wymagającym materiałem
HSV NodeNarracyjnych filmów, produkcji fabularnych, klimatycznych teledysków

 

Zrozumienie różnic między narzędziami do nasycenia to jeden z fundamentów profesjonalnego color gradingu. Jeśli chcesz uzyskać dokładnie taki wygląd, jaki sobie wymarzyłeś , poświęć czas by poznać każde z nich i zrozumieć ich działanie.

 

Chcesz zobaczyć te narzędzia w akcji?
Zajrzyj na mój kanał YouTube i obejrzyj pełny film, w którym pokazuję krok po kroku, jak każde z narzędzi wpływa na obraz.

Michał Środek
Michał Środek
http://www.splashmedia.pl
Operator i kolorysta filmowy. Od 2012 roku realizuje filmy dla firm - stworzył ich już ponad 500!

Napisz co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona używa ciasteczek.

splash media logo
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.