Panasonic GH5 bez marketingowego bełkotu – czy spełni oczekiwania filmowców?

Premiera GH4 w 2014 roku wywróciła świat filmowy do góry nogami – oto pojawił się pierwszy aparat zapisujący w 4K, który oferował świetną jakość obrazu i całkiem przystępną (jak na swoje mozliwości) cenę. Do dziś GH4 jest szanowanym sprzętem w środowisku filmowym, a długo wyczekiwane informacje o premierze następcy w postaci GH5 pojawiły się jesienią 2016. Do tej pory było wiadomo, że Panasonic GH5 zapewni możliwość nagrywania UHD w 50/60 klatkach na sekundę, oraz zapis z próbkowaniem barw 4:2:2 w 10 bitach. Dopiero 4 stycznia 2017 Panasonic zaprosił dziennikarzy na konferencję, która ujawniła więcej detali. Najwazniejsza informacja – możemy spodziewać się premiery GH5 już w ostatnich dniach marca 2017! Cena aparatu wyniesie 2000$ (koszt odblokowania V-Log to kolejne 100$). Na naszym rynku można więc oczekiwać ceny około 10 000 zł.

 Panasonic GH5 cena

Panasonic GH5 – ewolucja w świetnym stylu

Wbrew zapowiedziom, obudowa GH5 nie będzie identyczna jak ta z GH4 – będzie o około 12% większa. Jest jednak ku temu kilka powodów, dzięki którym można wybaczyć konstruktorom tę zmianę (niech stabilizacja matrycy i pełnowymiarowy port HDMI wystarczą tu za argumenty). Możemy podziękować im również za zachowanie standardu baterii – wszystkie akumulatory do GH4 będą pasować także do GH5!

Panasonic Lumix GH5 wyposażono w nową matrycę o rozdzielczości 20,3MPix. Producent chwali się matrycą Live MOS, procesorem Venus Engine i technologiami takimi jak Three Dimensional Colour Control – dopóki nie przetestujemy osobiście ich działanie traktujmy je tylko jako marketingową retorykę. Jedna rzecz dotycząca matrycy będzie jednak szczególnie istotna dla filmowców – GH5 w trybie wideo będzie używać całej szerokości matrycy! Możemy pożegnać się z dużym cropem znanym z GH4 – tym razem współczynnik powiększenia będzie taki sam jak w matrycy, czyli x2,0. To znaczne ułatwienie przy doborze szkieł szerokątnych do filmowania za pomocą GH5! Przy użyciu Metabones Speed Booster zyskamy crop w okolicach x1,44, czyli ekwiwalent matrycy większej niż APS-C!

 

Matryca w GH5 – szumy, crop factor, rolling shutter?

Nowy flagowiec Panasonica Lumix GH5 pozwoli na filmowanie w takim samym zakresie czułości od 100 do 25600 ISO jak GH4. Poprzednik był oskarżany o tylko jedną wadę, a było to właśnie kiepskie zachowanie przy niskim oświetleniu. Po GH5 nie ma co oczekiwać osiągów powszechnie znanego noktowizora A7SII, ale też nie wszystkim na nich zależy. Producent wskazuje jednak na poprawioną technologię odszumiania High Precision Multi Process Noise Reduction której dokładność ma być rzekomo 4-krotnie lepsza od tej z GH4, obiecując przy tym zachowanie detali obrazu. Sam upływ 2,5 roku w rozwoju technologii produkcji matryc powinien również nie pozostawać bez znaczenie dla szumów. Ostatecznie – polecam przyjrzeć się filmowi promocyjnemu udostepnionemu wczoraj – sekwencja nagrywana w pubie od 1:05 w kilku miejscach ujawnia szum w najgłębszych cieniach. Jest on naprawdę prawie niezauważalny, a do tego ma dość przyjemną dla oka charakterystykę!

Producent podaje, że czas odczytu matrycy będzie wynosił 15ms – w porównaniu do 22ms w GH4. To doskonała wiadomość dla wszystkich tych, którzy zawiedli się na premierze A6300. Rolling shutter choć nie do uniknięcia bez mechanicznej migawki, w przypadku Lumixa GH5 będzie stanowić naprawdę marginalny problem!

 

Tryby zapisu wideo w GH5

Nowy Panasonic będzie oferował ogromną ilość trybów zapisu wideo, nietrudno się w nich pogubić – zwłaszcza, że nie wszystkie będą dostępne w chwili premiery korpusu. Poniżej postaram się zebrać w logiczną całość informacje dostępne w internecie. Tabela będzie jednak zawierać wiele niewiadomych, ponieważ nie wszystkie możliwości zostały ujawnione lub zostały przedstawione nie dość klarownie. Niejasne jest na przykład to, jakie możliwości zapisu obrazu FullHD zostaną udostępnione użytkownikom w dniu premiery.

6K anamorficzny (4:3)
update latem 2017 – 30p/25p/24p

4K (4096*2160)
4:2:2@10bit – 24p – 150Mbps IPB

UHD (3840×2160)
4:2:0@8bit – 60p/50p zapis wewnętrzny 150Mbps IPB + na wyjściu HDMI 4:2:2@10bit
4:2:2@10bit – 30p/25p/24p – 150Mbps IPB
Variabe Frame Rate  – 2-60fps
update latem 2017 – nagrywanie All-Intra w 400Mbps

FullHD
update latem 2017 4:2:2@10bit – 60p/50p/30p/25p/24p – 100Mbps IPB
update latem 2017 – nagrywanie All-Intra w 200Mbps
Variable Frame Rate – 2-180 fps

Lumix GH5 tryby fimowania zapisuPoza oczywistymi zaletami zapisu 4:2:2 w 10 bitach, który pozwoli na mocny color grading i ułatwi pracę na greenscreenie, warto zauważyć również bardzo wysokie osiągi pod kątem możliwego do uzyskania klatkarzu. Dla FullHD możemy uzyskać nawet 180 klatek na sekundę, co daje 7-krotne spowolnienie obrazu!  Możliwe będzie także swobodne wybieranie formatu zapisu plików z pośród formatów: MOV, MP4, AVCHD.

Kupno klucza aktualizacji do V-Log odblokowuje także dostęp do LUTów. Aparat ma także oferować narzędzia podglądu takie jak Waveform i Vectoroscope, jednak na ten moment nie jest jasne, czy ich użycie będzie wymagało kupna klucza aktualizacji do V-Log. Ich obecność na pewno pozwoli jednak na bardzo świadome operowanie ekspozycją i barwą – każdy kto kiedykolwiek pracował w DaVinci Resolve wie o czym mowa!

Stabilizacja i autofocus

Stabilizacja Dual I.S. 2 ma nie tylko składać się z dwóch aktywnych elementów w postaci 5-osiowej stabilizacji matrycy oraz stabilizacji wewnątrz obiektywu. Producent wskazuje, że oba te mechanizmy mają ze sobą współpracować w sposób czynny, dla zwiększenia skuteczności obu, oraz że na ich pracę będą miały wpływ także takie czynniki jak użyta ogniskowa czy warunki filmowania. Skutkiem ma być stabilizacja o skuteczności aż 5EV. Wiele wskazuje również na to, że jest ona optymalizowana do pracy przy wideo, a nie tylko dla zdjęć!
Póki co niestety nie wiemy, czy stabilizacja Dual I.S. 2 będzie działała jedynie na obiektywach Panasonica, czy także np. z obiektywami Olympusa.

Przykładowe działanie stabilizacji można obejrzeć w tym filmie w 1:10-1:30

Autofocus ma być oparty o detekcję kontrastu opartą o 225 punktów (w GH4 było ich 49). Wsparciem ma tu być technologia Depth From Defocus, czyli szacowanie odległości od właściwego punktu ostrości na podstawie stopnia jego rozmycia. W efekcie autofocus ma ustawiać ostrość w 0,05s. Poprawiono także działanie korpusu pod względem ciągłego autofocusa, który ma teraz pracować z częstotliwością 480 ustawień na sekundę!

Inne aspekty filmowe w GH5

To, że Lumix GH5 jest aparatem stworzonym z myślą o filmowaniu wskazuje wiele jego cech, ale jeszcze nie o wszystkich zdążyliśmy napisać! Należą do nich takie rzeczy jak wizjer EVF o wysokiej rozdzielczości 3,8Mpix, obracany i odchylany ekran o rozdzielczości 1,6Mpix, synchronizacja Timecode w formatach Rec Run i Free Run pozwalajaca na wygodniejszą współpracę choćby z dźwiękowcami, wbudowany focus peaking. Obudowa zasługuje na szerszy opis – jest bowiem wykonana ze stopu magnezowego, posiada uszczelnienia przy wszystkich portach i elementach sterujących – dzięki temu jest odporna na kurz, zchlapanie i mróz do -10 stopni Celsjusza! W korpusie znajdziemy także złącze mikrofonu Jack 3,5mm, standardowe złącze HDMI-A, dzięki któremu ryzyko wyrwania/uszkodzenia kabla HDMI będzie mniejsze, a połączenie pewniejsze. Z tyłu korpusu znalazł się joystick podobny do tego z Canon 5D Mk II/III/IV, a wewnątrz mamy podwójne gniazdo na dwie karty SD, dzięki czemu możliwe jest robienie np. backupu na żywo!

Jedynym aspektem, który osobiście mnie zmartwił jest szacowana trwałość migawki – obliczona jest na 200 tys wyzwoleń. Po aparacie tej klasy (i w tej cenie) można by oczekiwać więcej!

Panasonic Lumix GH5 crop rozmiar matrycyDodatki

Panasonic GH5 posiada łączność WiFi oraz Bluetooth. Ta druga funkcja to Bluetooth 4.2, która pochłania bardzo małą ilość energii. Korzystając z ich możliwości możemy połączyć aparat z telefonem lub tabletem i za pomocą aplikacji Panasonic Image App sterować aparatem na odległość – dysponując m.in podglądem na żywo. Dość łatwo wyobrazić mi sobie zastosowanie takiej funkcji np. w czasie, kiedy aparat znajduje się na kranie lub na dronie.

Wraz z aparatem producent zaprezentował także BatteryPack/Grip, oraz moduł audio zasilany bezpośrednio ze stopki aparatu, pozwalający na podłaczenie dwóch mikrofonów XLR/Jack, oraz zapis dźwięku w 96kHZ/24-bit

Kolejna rewolucja w filmowaniu?

Trudno mówić o rewolucji, kiedy oczekiwania wszystkich są niezwykle wysokie, a doskonała jakość spodziewana. Na pewno jednak Panasonic nie zawiódł nikogo – mamy tryby wysokiej rozdzielczości, jest bardzo wysoki klatkarz w FullHD, mamy dostęp do Waveform na żywo, nie zabrakło także V-Loga…a zapis obrazu 4:2:2 w 10 bitach stanowi smaczną wisienkę na torcie, która zadowoli nawet najbardziej wymagających filmowców! Już na tym etapie można pogratulować inżynierom Panasonica nie tylko niezwykłych osiągów, ale także umiejętności słuchania potrzeb klientów – osób które pracują na sprzęcie na co dzień i doskonale wiedzą, jakie rzeczy są ważniejsze od wyscigu na megapiksele! Czekamy z niecierpliwością na premierę aparatu i możliwość samodzielnego przetestowania wszystkich jego możliwości.

23 komentarzy

  • Zapowiada się świetny następca, świetnego, jak dla mnie, GH4. Nie mogę się doczekać! Panasonic idzie jak burza ostatnio:))

  • Poszli na całość i jak dla mnie, poprawili wszelkie niedociągnięcia które posiadał GH4. Więcej punktów autofocusa, lepsza wytrzymałość na mrozy i jeszcze lepsze nagrywanie filmów w 4K. Ciekaw jestem kiedy zdetronizują większe kamery używane obecnie do kręcenia filmów.

    1. Mnie bardziej cieszy, że poprawili jakość zdjęć. Filmy wciąż wychodzą bajecznie, chociażby jak ten użyty w artykule. Trafiłem niedawno na jakieś sample z GH5 i na dużych czułościach naprawdę widać sporą poprawę.

  • Może i nie jestem mistrzem fotografii ale póki co konkurencja została mocno w tyle. Cena jak na możliwości też jest w porządku. Wiadomo – sprzęt dla profesjonalistów. 225 punktów autofocusa? Szaleństwo 😀 A parę lat temu uważałem, że 9 to już jest rozpusta hehe.

  • Solidnie napisany artykuł. Ktoś może powiedzieć, że cena odstrasza ale tak naprawdę możliwości GH5 są nie do przecenienia.

    1. Zgadza się. 9 tysięcy złotych to kwota niemała, ale z drugiej strony korpus jest zdecydowanie kierowany do profesjonalistów, którzy na swoim sprzecie zarabiają. Jakby trzeba było kupić dowolny korpus i zewnętrzny rejestrator który dałby 10bit i 4:2:2, to suma na pewno przewyższyłaby kwotę zakupu GH5!

      1. Otóż to. Ludzie, którzy żyją z fotografowania pewnie się skuszą. Dla amatorów w zupełności powinien wystarczyć G7 lub GX800 🙂

  • Po tych 400mb/s to można się spodziewać całkiem dobrego obrazu pod dalsze obróbki. Nie wspominając o tym, że w 4K będzie pewnie wszystko bardzo szczegółowe.

  • Trochę cena z kosmosu bo u nas pewnie będzie za 8K lub więcej dlatego poczekam z kupnem jakieś pół roku, może rok bo ta bestia jest prima sort!!

    1. Cena wyniesie 9 tysięcy złotych, więc nawet trochę więcej 🙂
      Fakt, sprzęty PAnasonica zawsze taniały niedługo po premierze…aczkolwiek to bardzo wyczekiwany model, a producent z pewnością wie jakie cacko zaprojektował. Myślę, że to głównie kwestia tego jak bardzo komuś w danym momencie pali się, żeby wymienić sprzęt – jeśli jest taka potrzeba, to będzie wolał wydać nawet ten 1000zł więcej, niż męczyć się ze starym sprzetem kolejny rok, kiedy inni będa mogli już robić piękniejsze filmy 🙂

      1. To prawda. Ja z moim leciwym nikonem trochę się męczę. Jeszcze trochę dozbieram i GH5 wbija na salony 🙂 polecicie jakiś dobry obiektyw do tego aparatu? Jakaś szerokokątna stałka byłaby najlepsza.

        1. To trochę zależy od Twojego stylu pracy. Jeśli zależy Ci na szybkości i wygodzie, to polecam obiektywy systemowe. Z reguły Panasoniki są bardziej ciepłe i kinowe, a Olympusy chłodne i ostre aż do bólu.
          Jeśli jednak szybkość działania i małe gabaryty sprzętu nie są Twoimi priorytetami, za to zależy Ci niezwykle na jakości, to lepszą (ale droższą) opcją są obiektywy pełnoklatkowe oraz Metabones Speedbooster. Może jakaś Sigma Art?

          1. Myślałem nad Sigmą ale to już większa inwestycja. Poczekam jeszcze trochę, może panasonic wypuści za niedługo coś fajnego do piąteczki. A z Olympusami prawda – dla mnie aż za ostre.

          2. Sigma 18-35 1.8?
            Cudowne szkło, ale rezygnuję z niego ze względu na zakres ogniskowych – za krótki na działania reportażowe, a takich zleceń jest najwięcej. W to miejsce planuje Sigmę 17-50 2.8 Na Metabonesie i tak będzie bardzo jasne, a poza tym znam i lubię to szkło.

  • szykuje sie do zakupu gh5 i trafilem na strone gordona – http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_GH5/

    jest tam taki film pokazujacy porownanie szumow:
    Panasonic Lumix GH5 vs Olympus OMD EM1 II vs Fujifilm XT2 vs Sony A7s II movie noise

    gh5 wypadl …TRAGICZNIE! w tym porownaniu.
    choc na miescie juz tak zle nie bylo …moze wiecej swiatla?
    skad taki kiepski wynik?

    1. Cóż, seria GHx zawsze była znana z tego, że ma jedną bolączkę – lowlight. Tak jest i tym razem, choć trzeba przyznać, że postęp w stosunku do GH4 jest ogromny!
      Poniższe filmy zdają się potwierdzać Twoje obserwacje:
      GH5 lowlight ISO test 1
      GH5 lowlight ISO test 2
      GH5 lowlight ISO test 3

      Z mojej perspektywy 3200 to wciąż użyteczne ISO, 6400 mozna jeszcze filmować, ale trzeba mieć świadomość degradacji obrazu i konieczności przykrywania szumu w poście. 12800 ISO to po prostu pomyłka.

      Czy to źle? Nie wydaje mi się – na rynku oczywiście są aparaty, które radzą sobie lepiej w lowlight, ale GH5 kupuje się z innego powodu 🙂

    2. Faktycznie, jest sporo szumów. Tylko tak naprawdę zobaczy to 5% ludzi, którzy zwracają uwagę na detale. Przeciętna osoba nie odróżnia obrazów z panasonica czy nikona. Swoją drogą Gonciarz kręci swoje vlogi GH4 i jeśli chodzi o „jutubową” jakość to naprawdę ładnie się to ogląda. No i w 4K!

      1. O, widzę że kolejna osoba oglądająca vlogi 🙂 ja osobiście staram się nie schodzić nigdy poniżej 3200 a i tego ustawienia używam bardzo rzadko. GH4 mi się dobrze kręciło więc gorzej w piątce nie powinno być. Bardzo fajny sprzęcik. Na pewno mi jeszcze posłuży przez długi czas.

  • Osamu pokazal porownanie na firmware 0.5. Licze ze Panas slucha swoich klientow i dlatego jest tak dluga rozbiegowka – jakies 6 miesiecy do daty premiery od pierwszych beta egzemplarzy puszczonych do testerow publicznych.
    Dla mnie ma to byc sprzet all-in-one. ma wszystko czego nie mialy a6500 i x-t2 razem wziete.
    dlatego te szumy mnie martwia. na tych wideo widac ze gh4 lepiej radzi sobie z szumami np przy 1600-6400. Zastanawiam sie czy sa w stanie zmeinic te parametry tak aby choc dogonic w tym gh5 – bo chyba cos musieli po drodze spartolic…
    stosunek pracy to jakies 60% zdjecia – 40% video. ta maszyna po tych godznach wideo jakie obejzalem zdaje sie byc perfekcyjna. gdyby nie te szumy… to poszedl by preorder.

    1. Na pewno poprawili rzeczy, które kulały w czwórce. Może jakiś update załatwi sprawę szumów? Naprawdę widać poprawę ale jeśli komuś zależy na idealnych obrazkach to będzie niestety kręcił nosem na zdjęcia w słabym oświetleniu.

  • Zaskakująco dobrze zapowiadający się sprzęt. Coś czuję, że moja praca dzięki gh5 wskoczy na zupełnie inny poziom!

  • Film któy wrzuciliscie jest naprawde świetnej jakosci. Do tej pory nie widzialam filmów kreconych aparatem, ktore wygladalyby tak profejsonalnie. Piekne kolory i wyrazistosc. Światło naturalne czy pod dachem z lamp, w obu sytuacjach piekne efekty.

Napisz co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Strona używa ciasteczek.