Odpowiedź na pytanie ile kosztuje film reklamowy? dostaniesz na samym wstępie do artykułu – film reklamowy kosztuje tyle, ile będziesz gotów na niego wydać. Tylko tyle, albo aż tyle. Realizacja filmowa jest bardzo elastyczna – tak długo, jak jesteś gotów na dopasowanie się do rzeczywistości technicznej realizacji filmu, tak długo producent będzie w stanie zaoferować Ci alternatywne rozwiązania w różnych progach kosztowych. Pamiętaj, że studio filmowe to miejsce, które skupia pasjonatów – szalonych ludzi, którzy tylko marzą o tym, żeby zrobić coś niezwykłego i zapierającego dech w piersiach. Ich wyobraźnia jest gotowa stworzyć najbardziej niezwykłą kreację filmową, która pochłonie każdy dostępny budżet. Tutaj nie chodzi o ich zarobek, ale spełnienie twórczych ambicji. Na szczęście Ci szaleńcy to także ludzie biznesu – najczęściej mają do czynienia z budżetem, który wymaga od nich gospodarności. Nawet z takim potrafią stworzyć ciekawy film reklamowy! Ale wróćmy do pytania: ile kosztuje film reklamowy?
Jaki jest Twój budżet?
Klienci często reagują na to pytanie alergicznie. Nie zadajemy go w złej intencji. Musimy jednak edukować naszych rozmówców, bo odpowiedź na to pytanie jest kluczowa do rozpoczęcia rozmowy o filmie.
Wyobraź sobie, że chcesz zbudować dom. Zdajesz sobie sprawę z tego, że lokalizacja ma wpływ na jego cenę. Inne parametry także – powierzchnia, jakość użytych materiałów, tempo wykonywania prac, standard wykończenia. Inna będzie cena małego domku o konstrukcji drewnianej postawionego pod miastem, a inna 2-piętrowej willi z basenem zlokalizowanej w modnej dzielnicy. Jedno i drugie nazwiemy domem, ale parametr cenowy będzie różnić się diametralnie.

Spotykając się z agentem nieruchomości określasz wstępnie metraż, oczekiwania lokalizacyjne i Twój budżet, żeby agent mógł dopasować prezentowane nieruchomości nie tylko do Twoich oczekiwań, ale także do portfela. Film reklamowy podlega tym samym zasadom – na jego cenę ma wpływ wiele parametrów, dlatego najszybszą drogą do porozumienia miedzy klientem a studiem filmowym jest uczciwa odpowiedź na pytanie: jaki jest Twój budżet? W tym miejscu wracamy do pierwszego akapitu – pytając o budżet chcemy dowiedzieć się, czy mamy szukać rozwiązań ekonomicznych, na poziomie, czy raczej szukamy ekstrawagancyjnych środków wyrazu?
Ile kosztuje film reklamowy?
Parametrem, który ma najmniejszy wpływ na koszt filmu reklamowego jest długość jego trwania. To nieintuicyjne, ale dokładnie tak to działa. Najdroższe zawsze jest to, co znajduje się przed kamerą, czyli aktorzy, scenografia, rekwizyty. Jeśli studio filmowe nie zostanie obarczone kosztem zorganizowania :świata przedstawionego” do umieszczenia przed obiektywem, to film reklamowy zrealizujesz prawdopodobnie za 4-7 tys zł netto. Takie sytuacje mają zwykle miejsce przy tworzeniu filmów reklamowych dla biznesów lokalnych. Restauracji, barber-shopów, studiów tatuażu, kawiarni, itp.
Dołóżmy teraz jeden element, jakim jest osoba występująca. Może być to model/-ka bez umiejętności aktorskich, może być to zawodowy aktor, albo może być to „bardzo rozpoznawalny aktor” (lub sportowiec, influencer, celebryta). Koszt? Od kilkuset złotych do 20-30 tys zł za dzień zdjęciowy.
Jeśli pojawił się w kadrze człowiek, to trzeba go także w coś ubrać i zrobić mu makeup. Dochodzi koszt stylisty i wizażystki. Jeśli zdecydowałeś się na wynajęcie rozpoznawalnej osobistości, to raczej nie będziesz oszczędzać na sprzęcie i ekipie, bo szkoda byłoby nagrać przeciętnej jakości materiał a zapłacić za „twarz” w cenie złota.
Zobacz jak niewiele kroków musieliśmy zrobić, by w tym prostym eksperymencie myślowym przejść z filmu reklamowego kosztującego 4 tys zł, do takiego który kosztuje około 40 tys. To oczywiście ekstremum, bo nie każdy chce żeby w jego filmie występował sam Lewandowski. On zapewne byłby droższy, bo poza kosztem nagrań dochodzą jeszcze prawa do emisji na ustalonych polach eksploatacji. Czujesz się coraz bardziej zagubiony? Dopiero zaczęliśmy!
Kosztorys filmu reklamowego
Poprzedni akapit dał Ci znakomity obraz tego, jak różną skalę potrafią mieć pojedyncze parametry. Poniżej skrócona lista pozostałych czynników mających wpływ na kosztorys filmu reklamowego:
- lokalizacje, ich ilość i trudność pozyskania – dość łatwo jest znaleźć łąkę (o ile pora roku jest sprzyjająca), ale już znalezienie domu z jacuzzi na tarasie z widokiem na jezioro jest dość karkołomne. Przestrzenie komercyjne takie jak sklepy, dworce, lotniska mają swoich zarządców, którzy często są niechętni do współpracy, a argumentem przemawiającym za jej podjęciem są niestety pieniądze.
- aktorzy i statyści – Tutaj skala jest niezwykle szeroka. Od 200 zł za statystę, przez modela/modelkę w cenie, zawodowego lecz nie rozpoznawalnego aktora, aż po gwiazdy i influencerów. Górna granica w zasadzie nie istnieje, choć dla szybkiego szacowania można przyjąć, że za 2000zł za dzień zdjęciowy znajdziemy zawodowego aktora, który odegra założoną dla niego rolę
- scenografia, rekwizyty i kostiumy – Wiele zależy od koncepcji filmu reklamowego. Jeśli mamy naturalne wnętrze i „codzienne” ubrania, to możemy zadowolić się samą wizażystką. Jeśli jednak przestrzeń trzeba zaaranżować, albo zbudować, a do tego mamy precyzyjnie określone wymagania odnośnie kostiumu, to koszty rosną szybko.
- użyty sprzęt filmowy – jego klasa i rodzaj
- członkowie ekipy filmowej – im bardziej rozbudowana produkcja, tym większej ekipy wymaga. Reżyser i operator to podstawa, często dochodzi także dźwiękowiec i asystent kamery.
- szczególne rozwiązania techniczne – w większości przypadków nie są potrzebne, ale jeśli scenariusz zakłada jakieś nietuzinkowe ujęcia, albo efekty specjalne, to przygotowanie koncepcji technicznej może być czasochłonne.
- nietypowe elementy (pojazdy, zwierzęta)
- postprodukcja i poziom jej zaawansowania – żaden film nie obejdzie się bez montażu i color gradingu. Nietrudno jednak oczekiwać animacji lub napisów. Jeśli mamy w filmie efekty specjalnie, kosztorys filmu reklamowego musi to uwzględnić.
- pola eksploatacji – wraz z filmem chcesz nabyć także prawa do jego użytkowania. Przy niskozasięgowej emisji przekazanie tych praw jest w cenie usługi. Jeśli jednak decydujesz się na płatne kampanie na YouTube, emisję w TV lub kinach, musimy uwzględnić to w wynagrodzeniu pozostałych twórców, od których nabywamy prawa. Aktorzy, lektorzy, twórcy muzyki inaczej wyceniają prawa do eksploatacji w tych sytuacjach.

To spore uproszczenie, ale uświadamia o tym gdzie tak naprawdę w produkcji filmowej lokowane są pieniądze.
Czego się spodziewać?
Poniżej podaję Ci widełki cenowe, które pozwolą Ci zrozumieć, jakiego rodzaju usług możesz spodziewać się w różnych pułapach cenowych. Kalkulacje są podane na podstawie cen z początku 2022 roku.
4 000 – 7 000zł netto – To realizacja jednodniowa, ze skromną ekipą filmową (max 2-3 osoby), zazwyczaj bez szczegółowego scenariusza, z podstawowym oświetleniem. Nieskomplikowany montaż z animowanym logo. W tym samym budżecie można zrealizować film będący prezentacją produktu.
10 000 – 20 000zł netto – to przeciętny koszt filmu korporacyjnego. Jeden lub dwa dni zdjęciowe, poprzedzone wizją lokalną, tworzeniem koncepcji i solidnie opracowanym scenariuszem. Ekipa filmowa to 4-6 osób, w zależności od potrzeb. Do tego typu realizacji jest także angażowana lepsza kamera – u nas jest to już kamera klasy kinowej z dedykowaną optyką. Zaangażowany montaż zostanie także uzupełniony animacjami 2D/3D.
20 000 – 50 000zł netto – To pułap, który pozwoli na działania kreacyjne – wynajem lokacji lub wynajem studia i budowę scenografii, zaangażowanie zawodowych aktorów. Poza scenariuszem opracowany jest także szczegółowy scenopis, dzięki czemu możesz zobaczyć film reklamowy w formie komiksu jeszcze na długo nim zostanie uruchomiona kamera. Takie stawki umożliwiają stworzenie reklamy do TV lub kina, rozbudowanej kampanii na social media czy solidnych reklamy wyświetlanych na YouTube.
powyżej 50 000zł netto – Ta poprzeczka zarezerwowana jest dla tych, którzy oczekują wyłącznie najwyższej jakości. Oraz tych którym zależy na ekstrawagancji. Nie ma górnej granicy, a stawki rzędu 300-400 tys zł nie są wcale rzadkością w świecie filmu.
Podsumowanie
Teraz już wiesz ile kosztuje film reklamowy – tyle, ile będziesz chciał na niego wydać.
Kluczowe jest jednak zrozumienie, że budżet nie jest przeszkodą, lecz punktem wyjścia do kreatywnego podejścia. Dobrze zaplanowana produkcja pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnych środków, tak aby finalny efekt był nie tylko satysfakcjonujący, ale także skuteczny marketingowo.
Naszym zadaniem jest takie opracowanie koncepcji, by nie tylko zmieścić się w planowanej kwocie, ale także dostarczyć film, który działa zarówno artystycznie, jak i biznesowo. To oznacza optymalizację zasobów, dobór odpowiednich środków wyrazu i skupienie się na przekazie, który faktycznie angażuje widzów. Jeśli potrzebujesz dalszych informacji, to sprawdź nasz cennik filmów reklamowych.
Im lepsze efekty osiągają nasze filmy, tym większą wartość mają one dla nas, kiedy prezentujemy je w portfolio. A portfolio, to powód do dumy każdego twórcy – to dowód na to, że potrafimy przekształcić wizję w rzeczywistość i dostarczyć klientom materiały, które realnie wspierają ich biznes.