Nie każde przedsiębiorstwo potrzebuje firmowy kanał YouTube, ale każde które rozpoczyna swoją przygodę z tym medium napotyka na podobne przeszkody. Planujecie rozpocząć tworzenie treści wideo dla swojej firmy, ale nie wiesz, jak od czego zacząć? YouTube wydaje się nam bliski, bo wszyscy korzystamy z niego codziennie – ale dopiero zderzenie się z panelem twórców uświadamia nam, ile spraw mają na głowie content creatorzy. Dowiedz się, jak:
- zacząć budować kanał wideo dla Twojej firmy,
- stworzyć prosty i efektywny plan publikacji,
- zbudować zaangażowaną społeczność wokół swojego kanału na YouTube,
- i poznać ciekawe pomysły na angażujące formaty wideo.
Od pomysłu do strategii na firmowy kanał YouTube
Prawdopodobnie masz pomysł na film, a może nawet już gotowy materiał, ale zastanawiasz się, co dalej? Firmowe filmy często powstają z potrzeby chwili, np. podczas odświeżania strony internetowej, eventów, czy wprowadzenia nowego produktu na rynek. Niestety jednorazowe działania nie są tak skuteczne jak dobrze przemyślana strategia wideo, która przyciągnie uwagę i zaangażuje odbiorców na dłużej. Rozważ poniższe sugestie, by uniknąć najczęstszych błędów.
- Analiza konkurencji – Sprawdź, co robią inni w Twojej branży. Przeanalizuj, jakie filmy cieszą się popularnością – czy to pojedyncze produkcje, czy długofalowe serie. Subskrybuj kanały konkurencji, obserwuj ich działania i wyciągaj wnioski. Postaraj się także wyjść poza zakres swoich zainteresowań i sprawdź co aktualnie jest modne w sieci. Może da się to zaadaptować na potrzeby kanału firmowego?
- Zaangażowanie odbiorców – Twórz treści, które są interesujące, angażujące i potrzebne dla odbiorców. Promocja firmy musi zejść na drugi plan. Firmowe filmy nie muszą być szablonowe i pozbawione emocji. Postaw na autentyczność i historie, które zostaną w pamięci widza – najlepiej takie, które są zgodne z charakterem Twojego produktu lub usługi. Na stronie kanału w YouTube możesz ustawić film powitalny z jasnym przekazem dla nowych widzów, żeby mogli szybko zorientować się w tematyce jaką oferujesz.
- Wezwanie do działania – Zachęcaj widzów do subskrybowania kanału, dzielenia się filmem lub pozostawienia komentarza. Staraj się robić to w dalszych częściach filmu, wplatać to naturalnie w rytm filmu i daj widzom logiczny powód do subskrybowania/komentowania. Np. „Zasubskrybuj, żeby być na bieżąco z …”.
- Wykorzystaj algorytm YouTube – YouTube promuje filmy, które angażują subskrybentów. Stwórz społeczność lojalnych odbiorców, np. wśród pracowników firmy, którzy mogą pomóc w budowaniu wstępnego zaangażowania. Ich szybka reakcja na nowy film sprawi, że YouTube uzna go za wartościowy, co poprawi jego widoczność w wynikach wyszukiwania. Uważaj, bo ta porada to miecz obosieczny! Content, który zamieszczasz musi być realnie interesujący dla potencjalnych odbiorców. Jeśli liczba subskrypcji nie zacznie szybko rosnąć, to algorytm uzna, że tematyka filmów jest skierowana do bardzo wąskiego grona odbiorców i zawęzi promocję wyników w wyszukiwarce tylko dla nich!
- Buduj zainteresowanie i ciekawość – Zaintryguj widza, oferując coś wyjątkowego lub wprowadzając element tajemnicy. Czasem warto opowiedzieć krótką, ciekawą historię wokół produktu, co sprawi, że odbiorcy będą chcieli zobaczyć, jak się zakończy. Widzowie obejrzą film dla historii, ale w ich głowach pozostawisz wspomnienie produktu i powiązane z nim emocje.
- Różnorodne formaty wideo – Eksperymentuj z długością i formatem wideo. Niektóre treści – takie jak poradniki – mogą być krótkie i treściwe, inne wymagają rozbudowanej narracji. Dopasowanie formatu do tematu i odbiorcy zwiększa skuteczność komunikacji.
- Twórz serie tematyczne – Serie wideo to świetny sposób na budowanie lojalnej widowni. Może to być np. cykl edukacyjny na specyficzny temat, filmy pokazujące kulisy firmy, czy regularne „aktualizacje z drogi” dla firmy transportowej. Serie angażują odbiorców i zachęcają do regularnego powracania na Twój kanał.
- Potencjał live streamów – Live streaming jest aktualnie silnie promowany przez algorytmu YouTube. Jeśli robisz to regularnie – Twoje szanse na powodzenie rosną!
- Wykorzystaj dodatki i detale
- Ekrany końcowe i miniatury: Dodaj interaktywne elementy, by kierować widzów do kolejnych filmów i zachęcać ich do dalszego oglądania.
- Playlisty: ułóż swoje filmy w playlisty – dzięki temu, po obejrzeniu jednego filmu widz nie zostanie skierowany przez algorytm do losowego materiału, tylko do kolejnego Twojego filmu.
- Napisy i tłumaczenia: Ułatwiaj odbiór, zwłaszcza gdy widzowie mogą oglądać Twoje filmy bez dźwięku lub w innych językach. Napisy zwiększają zasięgi i wygodę oglądania.
Praktyczna pomoc w planowaniu
Jeśli jesteś zainteresowany zleceniem produkcji filmowej, możemy pomóc nie tylko w stworzeniu koncepcji i realizacji filmowej, ale także w opracowaniu lub dostosowaniu planu emisji. Dzięki temu masz pewność, że każdy film dotrze do odpowiednich odbiorców i przyniesie wymierne korzyści dla Twojej firmy. Film, jak każda inna reklama powinien być tworzony z myślą o efektywnej, długofalowej strategii!