Czy warto filmować wydarzenia firmowe?
Marketing wymaga dziś pożywki – era kuponów rabatowych skończyła się dawno temu. Dzisiaj marketing opiera się na budowaniu wizerunku i charakteru marki. Żeby realizować te cele trzeba pokazywać się klientom na różne sposoby. Realizowanie filmów podczas wydarzeń firmowych (konferencji, seminariów, szkoleń) pozwala zrobić to szybko i skutecznie – szczególnie, jeśli w wydarzeniach uczestniczą najważniejsi klienci, lub eksperci z Twojej firmy.
Przy odrobinie planowania i zdrowego rozsądku możesz zrealizować całą serię filmów z wydarzenia w przeciągu tylko jednego dnia! Takie filmy będzie można później opublikować w mediach społecznościowych, na fanpage, YouTube, w intranecie oraz oczywiście na własnej stronie internetowej.
Przykładowe wydarzenia, które warto sfilmować:
- Seminaria
- Konferencje
- Rozdanie nagród
- Premiera produktu
- imprezy integracyjne
- Szkolenia
- Sesje teambuildingowe
- Wydarzenia charytatywne
Co możesz zyskać?
Załóżmy, że zaprosiłeś najważniejszych klientów na pół-dniową prezentację nowego produktu. Część z nich orientuje się, o czym będzie mowa na spotkaniu, dla pozostałych prezentacja będzie pierwszym zetknięciem z produktem. Zaplanowana jest oczywiście przerwa na kawę i na lunch.
W tym czasie możesz zaplanować nagranie:
Każdy z tych filmów to osobna publikacja dla Twojego marketingu!
Co więcej – publikacje możesz zebrać w formie playlisty na YouTube. Nietrudno policzyć, jak wiele filmów będzie miał Twój kanał na YouTube, jeśli sfilmujesz choćby 3 takie wydarzenia! To buduje wiarygodność marki!
Jak przygotować się do realizacji?
Warto przygotować wnętrza gdzie będą realizowana nagrania w taki sposób, by materiał był jak najlepszej jakości:
Co warto przedyskutować z realizatorami?
Zastanów się, czy chcesz nagrywać na jedną czy dwie kamery? Jedna jest tańsza, ale dwie dają więcej swobody, ożywiają montaż i minimalizują ryzyko związane z czynnikami losowymi. Kto będzie odpowiedzialny za dźwięk? Ekipa filmowa czy akustyk? Dobrze jest skontaktować ich wcześniej ze sobą, żeby mogli wspólnie wypracować najskuteczniejsze rozwiązania. Warto rozważyć równie uprzedzenie uczestników spotkania o planowanych zdjęciach – ludzie mogą poczuć się niekomfortowo, jeśli dowiedzą się dopiero na miejscu.
Wywiady z ekspertami
Nie muszą być to koniecznie osoby które miały swoje prezentacje – mogą być to osoby odpowiedzialne za rozwój i wdrożenie produktu, inżynierowie, a nawet pierwsi klienci którzy współpracowali z Tobą jako beta-testerzy. Warto uzgodnić nagranie z nimi wcześniej – żeby mogli przygotować się do wywiadu – Ty również się przygotuj. Jeśli zapraszasz kogoś na wywiad – miej przygotowane pytania, nie oczekuj że sami coś wymyślą siedząc przed kamerą!
Warto zaaranżować nieco spokojniejsze miejsce na uboczu – takie które zachowa atmosferę wydarzenia, ale pozwoli skupić się i przy okazji zaoferuje nagranie dźwiękowe lepszej jakości.
Wywiady z uczestnikami
To trochę trudniejsza część pracy – potrzeba prowadzącego z odrobiną charyzmy, który zachęci uczestników do wystąpienia przed kamerą. Warto również działać szybko – przerwa podczas której możesz realizować nagrania jest krótka, a chcesz przecież nagrać kilka wypowiedzi. Czasem możesz trafić na gadułę, która zajmie Ci więcej czasu – pozwól jej na to, ale dbaj, by nie poświęcić jej więcej niż ¼ Twojego czasu – zyskasz więcej filmując kilka osób.
Najważniejsze jest podejście
Jeśli przygotowałeś się dobrze do nagrania, na pewno oczekujesz wymiernych rezultatów. To potrzebne, ale nie niezbędne – miej na uwadze, że ludzie zawsze są nieprzewidywalni. Z jednej strony pozwala to zarejestrować naprawdę świetne momenty, których nigdy byś sam nie wymyślił, ale z drugiej strony możesz spodziewać się, że część zamierzeń nie zostanie wcale zrealizowana. Pozwól sobie także na odrobinę niedoskonałości – pracując na szybko w niekontrolowanych warunkach możesz spotkać się ze złym oświetleniem, średniej jakości dźwiękiem, albo niepewnością rozmówców przed kamerą. Tak naprawdę żadna z tych kwestii nie stanowi problemu pod warunkiem, że zadbasz o naturalność i autentyczność w swoich filmach – ludzie oglądają ludzi i to liczy się najbardziej!